Perkongsian tips ini Ijah buat hasil 'try and error' sewaktu proses mengajar Aminah membaca. Ijah pilih buku Bacalah Anakku untuk Aminah atas faktor dah 'familiar' dengan jenama ini sejak sekolah dahulu. Semoga perkongsian ini dapat memberi manfaat kepada semua.
1. Ajar anak kenal huruf fonik
- Untuk mengelakkan kekeliruan, ibu bapa sebaiknya ajarkan anak bunyi fonik terlebih dahulu sebelum kenal huruf ABC.
- Bagi kes Aminah, Ijah dah ter-ajar kenali ABC huruf kecil dan ABC huruf besar. Kecewa tau sebab Aminah jelas tampak keliru, 'blur' dan asyik ulang "Aminah tak tahu" bila dikenalkan bunyi fonik.
- Diema mak-mak, Ijah positifkan diri untuk bertenang seketika.
- Kemudian, Ijah putuskan untuk biar Aminah tonton video Abu Ada Ayam sahaja dan selingan video kanak-kanak yang telah berjaya membaca buku fonik sebagai motivasi untuk Aminah.
2. Ulang bunyi fonik bersama anak
- Apabila Ijah perhatikan Aminah dah dapat ikut rentak lagu Abu Ada Ayam, Ijah mula ajar sebutan bunyi fonik bersama Aminah.
- Aktiviti ini Ijah lakukan secara santai sahaja, tak kisah tengah lipat kain ke basuh pinggan dsb.
- Yang penting Ijah lakukannya berulang kali untuk membentuk memori jangka panjang Aminah berkenaan bunyi fonik.
- Paling mudah kaitkan bunyi fonik tersebut dengan orang atau benda sekeliling anak.
- Contoh, 'a' 'adik', 'beh' 'baju', 'ceh' 'cawan'.
3. Guna kad imbas
- Huruf pada kad imbas adalah lebih besar dan jelas berbanding huruf pada buku, jadi ini membantu kanak-kanak untuk lebih fokus.
- Aminah juga Ijah ajarkan membaca fonik pada kad imbas terlebih dahulu sebelum beralih kepada buku.
4. Tempoh membaca yg sesuai
- Pada peringkat permulaan melatih anak membaca, 5 minit sahaja sudah cukup lama bagi mereka.
- Apabila anak semakin mahir dan berminat untuk membaca, barulah dipanjangkan masa untuk belajar membaca.
- Apabila anak sudah hilang fokus, kelihatan gelisah dan mula merapu bacaannya, ketahuilah bahawa itu petanda untuk kita hentikan sesi membaca.
5. Beri motivasi dan ganjaran
- Ibu bapa perlu hargai setiap pencapaian kecil anak melalui kata-kata semangat, pujian, 'high 5', pelukan, senyuman dan ciuman.
- Sesekali berikan hadiah, belanja makan & minum, bawa anak jalan-jalan dsb. sebagai ganjaran yang lebih besar untuk anak.
- Insya-Allah anak akan lebih bersemangat untuk membuat pencapaian lebih baik kerana rasa dihargai dan disayangi.
6. Jelaskan kepentingan membaca
- Walaupun anak masih kecil, tetapi ibu bapa boleh gunakan bahasa mudah untuk menjelaskan kepentingan membaca kepada anak.
- Contoh, "kakak nak jadi doktor perlu tahu membaca, barulah kakak tahu ubat apa nak bagi pada orang sakit”
7. Belajar di mana sahaja
- Jangan terhadkan aktiviti membaca di rumah sahaja.
- Ibu bapa boleh cuba uji kemahiran dan tahap penguasaan anak dengan meminta dia membaca apa-apa perkataan di sekeliling sewaktu berada di luar rumah seperti pada resit, papan tanda, iklan, menu restoran dsb.
8. Pelbagaikan bahan bantu mengajar
- Ibu bapa boleh lakukan pelbagai aktiviti ‘home schooling’ dengan menggunakan bahan bantu mengajar yang sesuai, sama ada secara DIY atau beli sahaja dengan mana-mana jurujual bahan ‘home schooling’.
- Ini bukan sahaja dapat memperkukuhkan kemahiran membaca, tetapi berupaya merangsang kemahiran psikomotor serta afektif anak.
Perlu diingatkan bahawa setiap kanak-kanak mempunyai tahap perkembangan yang berbeza. Jadi, ibu bapa tak perlu kecewa atau berputus asa sekiranya anak belum mencapai tahap yang diinginkan. Ibu bapa boleh tetapkan target, tetapi jangan sehingga mendesak anak selagi tiada keperluan. Masih ada masa sekiranya anak belum mencapai umur 11 tahun, kerana pada usia ini barulah kanak-kanak dikategorikan lewat membaca.
Pada masa yang sama, gunakan fitrah anak yang suka bermain dengan melakukan aktiviti penerokaan bersama-sama. Anak semakin bijak, ikatan kekeluargaan juga bertambah erat. Seronok, bukan?
skhadijah_omar
Comments
Post a Comment